Felet med marknadsföringsbudgetar i mindre företag

social, media, social media

Hur stor marknadsföringsbudget har du? Frågar du mig så är det helt fel fråga att ställa. Så här tänker jag kring marknadsföringsbudgetar, inklusive min egen.

Inc. rekommenderar att marknadsföringsbudgeten ska vara 1-10% av ett företags omsättning. MarketingSherpa säger att ~10% är vanligt för företag med under 100 anställda.

Coca Cola annons från 1889. Dom har råd att köra samma strategi idag.
Coca Cola-annons från 1889. De har råd att köra samma strategi idag.

Men det finns ett väldigt grundläggande fel med marknadsföringsbudgetar. Majoriteten av stora företag gör det här felet, och även majoriteten av småföretag.

Felet är att behandla marknadsföring som en kostnad utan att sätta det i relation till om marknadsföringen faktiskt är lönsam eller inte.

Det vill säga tankegångarna att man i bra tider kan lyxa till det lite extra med marknadsföringen och kasta 10% av sin omsättning på någon reklambyrå, för att i dåliga tider dra åt svångremmen och inte lägga ett öre på marknadsföring.

En slutsats man kan dra av det här är att många marknadsföringsansvariga och småföretagare inte vet hur lönsam deras marknadsföring är. De vet inte hur mycket de får tillbaka för varje krona investerad i marknadsföring. Därför behandlas marknadsföring som en kostnad och inte som en investering som ger avkastning.

Om de visste hur lönsamt det var skulle de endera sluta helt med marknadsföringen (om det visade sig att den inte var lönsam), eller så skulle de ösa in pengar i en kampanj som ger resultat. Om du får tillbaka 1.5 kronor för varje krona investerad i marknadsföring skulle du nog göra samma sak.

Stora företag som Coca Cola har råd att tapetsera världen med affischer och belamra TV:n med reklam under juletider för att bygga sitt varumärke. Småföretagare har inte den lyxen. För oss är den typen av varumärkesbyggande i många fall bortkastade pengar.

Vad är då lösningen?

Att ha stenkoll på hur lönsam din marknadsföring är.

Det är av den här anledningen som direktmarknadsföring är något du bör kolla in, vare sig du redan är ett stort företag eller går i tankarna på att starta eget. Med direktmarknadsföring är det mycket enkelt att mäta hur lönsam din marknadsföring är.

Om du har en marknadsföringsbudget, eller lyxar till det med marknadsföring i bra tider, kolla in den här artikeln om direktmarknadsföring för att komma igång med lönsam marknadsföring från första kronan.

Vad tycker du om marknadsföringsbudgetar och varumärkesbyggande för små företag?

Var den här artikeln användbar? Dela gärna vidare!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Profilbild
Hej! Vill du ha tips på hur du som företagare får mer gjort och mer pengar i plånboken? Skriv upp dig på mitt nyhetsbrev: