Direktmarknadsföringens grunder

Direktmarknadsföring

Vi tar en titt på direktmarknadsföring, en särskild typ av marknadsföring som ger direkt, mätbart resultat.

Direktmarknadsföring är den bästa typen av marknadsföring för små (och stora) företag.

Varför?

För det som definierar direktmarknadsföring jämfört med andra typer av marknadsföring är att lönsamheten går att mäta mycket exakt, samtidigt som marknadsföringen kan anpassas mycket exakt till målgruppen. Du riktar dig till individen i din marknadsföring.

Dom flesta småföretag som marknadsför sig själva på traditionella sätt, t.ex. en annons i lokaltidningen, kastar pengarna i sjön. För att varumärkesbyggande annonser ska lönas måste du annonsera regelbundet över en lång period i flera olika medier, något som bara stora företag kan göra.

Hur fungerar direktmarknadsföring då?

I grund och botten handlar det om att kunna mäta responsen på en specifik kampanj, oavsett om det är brev, en annons i tidningen, ett mail, en banner på en webbsida, eller Facebook annonser.

Förr var det vanligast med brev, och vi får förstås inte glömma TV-shop som ett exempel på direktmarknadsföring som fortfarande fungerar. Nu är email ett av de lättaste och billigaste sätten att komma igång med direktmarknadsföring, och det bästa med email är att det inte kostar mycket att skicka.

Exempel:

Du skickar ut 10,000 email som totalt kostar dig 2,500 kr att skicka, dvs. 0.25 kr styck(har du ingen egen lista får du vanligtvis betala per email, men jag kommer visa hur du kan bygga din egen lista för i princip ingenting).

Du säljer 20 prylar för 500 kr styck, dvs. drog in 10,000 kr.

Prylarna har en vinstmarginal på 50%, dvs. för varje såld pryl går du med vinst 250 kr. Du gick med vinst totalt 5000 kr.

Du betalade 0.25 kr per email och drog in 0.5 kr per email.

Hur många mail skulle du skicka?

Så många som möjligt så klart, så länge du fortsätter gå med vinst! Nästa gång du skickar ut mailet/brevet har du förhoppningsvis förbättrat ditt säljbudskap mer, och kanske drar in 1 kr, eller 2 kr per email.

Om du betalade 0.25 kr per email och drog in 0.1 kr per email då?

Om du tror att du kan förbättra ditt säljbudskap kan du göra det och testa igen, eller så kanske det är listan med potentiella kunder som inte är på topp. Oavsett så vet du direkt att den kampanjen inte var lönsam.

Direktmarknadsföring kan liknas vid att använda ett prickskyttegevär mitt på ljusa dagen.

Traditionell marknadsföring kan liknas vid att skjuta ett hagelgevär i kolsvart mörker och hoppas att ett hagel träffar.

Från vanliga annonser till direktmarknadsföring

Så du vill jättegärna testa en annons i lokaltidningen? Du kan enkelt förvandla en vanlig annons till direktmarknadsföring genom att lägga in en specifik ”call to action” i annonsen.

Exempel:

Traditionell annons

Astrids Frisörsalong
Billigast i stan!

Den här annonsen kan verka bra, men hur ska man veta hur många som kommer dit och klipper sig på grund av annonsen? Du skulle såklart kunna fråga alla som kommer in på salongen, men det finns bättre sätt.

Annons pimpad med direktmarknadsföring

Astrids Frisörsalong
Billigast i stan!
Få 20% rabatt om du klipper dig inom en vecka!
(Klipp ut och ta med kupongen)

Efter en vecka kommer du förhoppningsvis sitta med en hög av inlösta kuponger, eller så sitter du med några få eller inga alls. Vilket som så kan du snabbt räkna ut hur mycket du betalade för annonsen och hur mycket pengar kupongerna drog in. Gick du med vinst? Kör annonsen igen!

Varje annons du testar ska ha ett specifikt erbjudande eller ”call to action” så att resultatet blir mätbart. Om du tar med dig en sak från den här artikeln så är det detta: lägg inte en krona på marknadsföring som du inte kan mäta resultatet av.

Dela med dig av dina erfarenheter

Har du testat annonser i lokaltidningen? På webben? På Facebook? Har du några direktmarknadsföringstips?

Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet nedanför!

P.S. Jag nämnde tidigare att email har tagit över brev som den vanligaste typen av direktmarknadsföring(för att inte glömma webb annonser). Brev kan fortfarande vara lönsamt, och kanske mer lönsamt än email. Du blir överöst av email varje dag, men jag slår vad om att dom flesta öppnar och läser dom flesta brev dom får.

Se bara på Google. Som ett av världens största företag använder de sig gärna av direktmarknadsföring med fysiska brev. Om du driver företag har du säkert fått ett av deras brev från Adwords med några hundralappar i startbonus. Vem vet, kanske dimper snart ett brev från Nolaskogsbyrån ner i din brevlåda också?

Var den här artikeln användbar? Dela gärna vidare!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Profilbild
Hej! Vill du ha tips på hur du som företagare får mer gjort och mer pengar i plånboken? Skriv upp dig på mitt nyhetsbrev: